De eenvoudigste manier om spanning los te laten

loslaten

Ben je vaak gespannen? Heb je regelmatig last van hoofdpijn, pijnlijke schouders, zenuwen in je buik of een hoofd vol gedachten dat maar niet tot rust komt? Pas dan deze simpele truc toe, zo vaak als je wilt, waar je maar wilt en merk meteen het verschil.

Mijn hele leven loop ik al veel en vaak te zuchten en te gapen. Ik kreeg daar altijd commentaar op: “Nou nou, je mag wel eens naar bed! Is het niet interessant? Zo, wat een diepe zucht, heb je het zwaar?” en ik had daar nooit een echt antwoord op. Ik voelde wel dat het niet klopte wat ze zeiden, maar ik wist ook niet goed waarom ik het dan wel deed. Ik schaamde me er voor en vroeg me af of ik dan inderdaad zo ongeïnteresseerd was en alles zo zwaar op nam.

Tot ik in aanraking kwam met stembevrijding en Jan Kortie ontmoette. Jan is een groot voorstander van veel zuchten. Hij hield een vurig pleidooi voor veel zuchten omdat dat heel gezond voor je is. Zuchten lucht namelijk enorm op. Je laat spanning los, je voelt je vrijer en je ervaart meer ruimte in en om je heen. Het is dus niet zo dat je dat alleen hoeft te doen als het echt heel zwaar is (vaak doen we het dan vrij automatisch) maar het is ook heel behulpzaam in alledaagse situaties. Want er is altijd wel iets wat ons meer of minder spanning geeft. Niemand leeft zonder spanning en er gebeuren de hele dag door dingen waar je spanning in ervaart. Een gesprekje met iemand waarin je je onzeker voelt, gevoelens van tekort schieten als je aan het werk bent, of ruzie met je kind om maar een paar voorbeelden te geven. Maar het werkt ook in situaties die je echt als stressvol ervaart. Zo vertelde één van de deelnemers aan mijn training, die ik huiswerk had gegeven om zo veel en zo vaak te zuchten als ze wou, dat het haar enorm had geholpen tijdens het vliegen. Ze heeft vliegangst maar ging toch met het vliegtuig op vakantie en had ineens aan deze oefening gedacht. Ze had de hele reis flink zitten zuchten en dat had de spanning weggenomen en ze was veel minder bang geweest.

Zuchten geeft een gevoel van ruimte

Juist als iets spannend is, hebben we vaak de neiging om onze adem in te houden, ons kleiner te maken dan we zijn. Dit voelt benauwd en leidt vaak tot fysieke pijn. Met zuchten geef je lucht aan je spanning en laat je de energie doorstromen. Je ervaart meer ruimte en blijft je eigen ruimte ook innemen in plaats van je in jezelf terug te trekken en te hopen dat het wel weer voorbij zal gaan.

Hoe doe je dit in de praktijk?

Eigenlijk doen we het allemaal wel eens, maar vaak houden we ons in. Het idee is nu om heel bewust te gaan zuchten. Dus je ademt dieper in en laat je adem dan echt los. Dit kan in het begin heel onwennig voelen en misschien wordt je er wel wat lacherig van. Trek je daar niets van aan en ga rustig door. Ik adviseer je er de eerste paar keer echt de tijd voor te nemen en het rustig op te bouwen. Op die manier raak je er meer vertrouwd mee en kun je het later ook makkelijker toepassen in het dagelijkse leven. Ga lekker zitten of liggen en richt je aandacht op je ademhaling.  Ga bewust dieper in en uit ademen. Open bij het uitademen je mond zodat de lucht er ook echt uit kan. Ga niet blazen maar laat je adem echt los. Adem steeds meer helemaal in en daarna ook helemaal uit. Als je ergens spanning in je lichaam voelt kun je daar met je aandacht naar toe gaan, er als het ware naar toe ademen en dan je adem weer los laten. Voel wat dit doet en welke ruimte dit geeft in je lichaam. Ook kan het lekker zijn om in het begin je schouders een paar keer op te trekken bij de inademing en je schouders te laten vallen bij de uitademing. Als je wilt kun je hier zelfs je geluid in mee laten komen en het over laten gaan in een zacht jammeren om uiting te geven aan de spanning of pijn die je in je lichaam voelt. Oefen en experimenteer wat voor jou goed werkt.

Wat levert dit je op?

Het fijne van zuchten is dat je het zo vaak en zo veel kunt doen als je wilt. Gedurende de dag bouw je onbewust vaak veel meer spanning op dan je in de gaten hebt en door daar regelmatig even lucht aan te geven, voel je je energieker, heb je minder fysieke spanningsklachten zoals hoofdpijn en buikpijn en neem je makkelijker je ruimte in. Als je stress ervaart kun je die verzachten en je voorkomt dat je gedachten in een cirkeltje door je hoofd blijven spoken door een paar keer heel bewust te zuchten. Ik zucht zelf vaak even heel bewust als ik op het toilet zit, in de auto, in de rij sta voor de kassa, onder de douche of achter de computer. Het fijne is dat het eigenlijk altijd en overal wel kan. Al zijn er misschien wel mensen die er commentaar op hebben als je het in het openbaar doet. Maar dan kun je ze, net als ik nu, zeggen, dat zuchten heel gezond is en ze van harte aanbevelen om het ook eens te proberen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *